Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Pameran Annihilation, Rexperience takrif semula seni pertunjukan melalui teknologi


REXPERIENCE, galeri seni digital imersif terkemuka di Kuala Lumpur mengumumkan pengenalan versi ditingkatkan pameran Annihilation ke dalam barisannya semasa ini.

Penambahan ini akan ditampilkan bersama-sama pameran Piying Dream dan Matter of Painting yang terkenal, memperkuat lagi komitmen Rexperience untuk mendefinisikan semula pengalaman imersif dan merevolusikan perpaduan budaya dan teknologi di Malaysia.

Annihilation oleh Colas Fiszman membawa penonton dalam perjalanan yang mempesonakan yang menggabungkan tarian, projeksi video, dan muzik elektronik untuk mencipta pengalaman berlapis yang mendorong batasan ekspresi artistik.

Pada intinya adalah teknologi tangkapan gerakan moden yang membolehkan projeksi gerakan penari disiarkan secara langsung di atas pentas.

Teknologi ini membolehkan penari berinteraksi dengan pemandangan sintetik yang dicipta daripada pemeriksaan laser 3D landskap Belgium dan Malaysia, mengangkut penonton ke dalam persekitaran digital yang mengasyikkan.

Menambah dimensi lain kepada pengalaman ini adalah muzik spatial 360° Jonas Margraf, yang mengelilingi penonton dalam pengembaraan auditori dinamik yang melengkapi persembahan visual di pentas.

Gabungan teknologi terkini dan ekspresi seni oleh artis tempatan terkenal seperti Chloe Tan, Mohamad Arifwaran, Audrey Chua dan Zhafir Muzani, yang masing-masing akan membawa gaya tarian tersendiri ke Annihilation akan mencipta naratif-naratif unik yang meneroka hubungan kompleks manusia dengan teknologi dan alam semula jadi.

Dengan menggunakan teknologi seperti Unreal Engine 5, TouchDesigner, sistem audio spatial, dan sensor Light Detection and Ranging (LiDAR), Annihilation mengubah pengalaman seni visual dan pertunjukan tradisional secara dinamik.



Pameran inovatif ini juga merupakan perwakilan misi Rexperience untuk mendefinisikan semula pengisahan imersif dan merevolusikan perpaduan budaya dan teknologi.

Selain Annihilation, para pengunjung akan melawat dunia fantastik Piying Dream, sebuah pameran animasi digital tanpa tandingan dalam seni wayang kulit Cina.

Menampilkan 3,000 wayang kulit bayangan yang dipahat dengan mahir, Piying Dream menggabungkan motif reka bentuk ikonik dan warna-warna yang menyerlah dengan skor muzik Cina asli, pengalaman imersif ini berjanjikan untuk membawa pengunjung ke alam di mana tradisi bertemu dengan inovasi.

Matter of Painting pula menawarkan pengalaman yang benar-benar berbeza, mengubah dinding teater imersif menjadi kanvas yang menarik di mana seorang seniman digital tidak kelihatan meneroka pelbagai warna dan tekstur bahan lukisan mencipta suasana meditatif yang melibatkan deria dan membangkitkan respon emosi.

Pengalaman menakjubkan

Mengiktiraf peranan penting ruang fizikal dalam meningkatkan projeksi digital, Rexperience juga telah mengalami peningkatan menyeluruh dan telah mengubah lokasinya menjadi kanvas yang lancar untuk berbagai kisah untuk menyambut Annihilation.

Teknologi itu turut meningkatkan kualiti imersif pertunjukan yang sedang berlangsung dengan menampilkan Permukaan Seragam Untuk Projeksi dan Penapisan Semula Lantai.

Permukaan Seragam untuk Projeksi adalah bagi memastikan bahawa butiran halus Annihilation dan Piying Dream diprojeksikan dengan jelas, dinding batu bata tradisional telah diganti dengan permukaan seragam, melingkupi pengunjung dalam landskap naratif yang hidup.

Sementara Penapisan Semula Lantai pula bagi memastikan setiap sudut Rexperience adalah sebahagian daripada naratif, lantai telah dilapis semula dengan warna matte yang seragam untuk mengoptimumkan projeksi dan meningkatkan pengalaman imersif, menjemput pengunjung untuk melangkah ke dalam dunia di mana seni dan teknologi berpadu secara harmoni.


Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Kreatif Rexperience, Sebastien Jurkowski, mengakui teruja dengan penambahbaikan teknologi dan penambahan Annihilation kepada pameran tersebut.

"Peningkatan ini adalah bukti kepada komitmen kami untuk menerajui batasan seni imersif. Dengan 'Annihilation' menyertai 'Piying Dream,' kami menjemput pengunjung kami untuk meneroka lebih mendalam ke bidang kreativiti dan inovasi.

"Penambahbaikan ini memastikan bahawa setiap saat  dalam Rexperience adalah sebahagian penting dari perjalanan yang tidak dapat dilupakan melalui seni dan teknologi," katanya.

Para pengunjung dialu-alukan untuk melangkah ke dalam alam di mana seni melangkah batasan dan imaginasi tanpa mengenal had dengan pameran satu jam yang menawarkan perjalanan yang tiada tandingan melalui Annihilation, Piying Dream, dan Matter of Painting.

Pameran berlangsung dari 16 April hingga 14 Julai, setiap Selasa hingga Jumaat, pada 8 hingga 10 malam, manakala hujung minggu dan cuti umum, bermula jam 2 petang hingga 10 malam.


Pengunjung akan mengalami kehadiran dinamik Annihilation yang dipertingkatkan dengan teknologi pengimejan gerakan langsung ketika penari melakukan pertunjukan secara langsung.

Tiket untuk pertunjukan langsung ini berharga RM80 untuk dewasa, RM56 untuk pelajar, warga emas, dan OKU, dan RM40 untuk kanak-kanak.

Maklumat lanjut dan pembelian tikel boleh dibuat dengan melayari laman sesawang www.rexperience.com - 7KLIK 


Post a Comment

0 Comments