Hot Posts

6/recent/ticker-posts

BINAAN TERHEBAT KEJURUTERAAN DUNIA DALAM DOKUMENTARI IMPOSSIBLE ENGINEERING



DI SEBALIK setiap keajaiban kejuruteraan moden yang kelihatan mustahil adalah barisan pelopor wira yang mempelopori teknik pembinaan baharu, mengambil risiko terhadap bahan yang belum diuji dan merevolusikan bidang mereka.

Memenuhi permintaan ramai penggemar slot World Watch di TV1 yang mengetengahkan dokumentari-dokumentari terbaik luar negara, Radio Televisyen Malaysia (RTM) tampil dengan siri dokumentari berjudul Impossible Engineering yang menyingkap kehebatan kejuruteraan moden dan pembinaan struktur raksasa yang dirasakan mustahil untuk dibina.

Mulai bersiaran pada 19 Disember ini, dokumentari 16 episod kembali untuk musim yang kelima menemui penonton setiap Isnin dan Selasa, jam 12.05 tengah hari di TV1 dengan paparan perkongsian mengujakan untuk semua.

Keterujaan dalam judul Chernobyl's Toughest Fix mencipta salah satu tempat paling maut di dunia. Apabila pembaikan sementara di sekeliling reaktor yang rosak mula gagal, jurutera berlumba-lumba membina struktur canggih untuk membendung pencemaran.

Seterusnya judul Skyscrapers of the Deep mengetengahkan kisah jurutera dan pembina mengharungi perairan Laut Utara menggunakan sains dan teknologi terkini untuk membina ladang angin luar pesisir terbesar di dunia. Inovator ini membina 175 turbin yang menjulang tinggi, hampir tidak dapat dibongkar.

Perkongsian NYC Mega Build pula mengenai projek pembinaan terbesar di New York City pernah menampilkan beberapa bangunan baharu di Hudson Yards Manhattan. Jurutera dan pembina yang bercita-cita tinggi ditugaskan untuk membangunkan tujuh blok bandar sepanjang kereta api bawah tanah 24 jam.

Tahukah anda tentang kapal pengangkut pesawat kelas Ford yang serba baharu Tentera Laut AS? Ia adalah kapal perang terbesar di dunia, dan menggunakan teknologi tentera laut dan aeronautik terkini, jurutera dan anggota tentera berlumba-lumba membina dan menguji kapal canggih ini. ketahuinya dalam judul US Navy's Aircraft Carrier.

Saksikan juga cerita mengenai Underwater Mega Tower iaitu tentang jurutera berlumba-lumba membina hotel bawah tanah yang inovatif dengan dua tingkat bawah air. Hotel 16 tingkat ini dibina di atas cenuram kuari terbiar, menggunakan sains dan teknologi terkini.

Dalam judul US Army's Super Tank pula mengangkat kisah kereta kebal Abrams Tentera AS ialah mesin perang 70 tan yang mampu mencapai kelajuan 45 batu sejam di kawasan paling ekstrem di bumi. Sebelum ia memasuki medan perang, ia mesti menghadapi satu set cabaran kejuruteraan yang kejam.

Sama-sama ketahui dengan lebih lanjut beberapa lagi episod iaitu The Real Iron Man Suit mengetengahkan tentang pasukan jurutera yang bercita-cita tinggi telah mencipta sut jet seperti Iron Man yang boleh mendorong pengguna melebihi 30 batu sejam, dan menggunakan teknologi canggih, mereka yang berwawasan telah menjadikan impian masa depan yang jauh menjadi kenyataan.

Ada juga cerita World's Greatest Yacht, kisah Black Pearl, salah satu kapal layar belayar terbesar dan terpantas di dunia, dan menggunakan inovasi dalam pembinaan kapal dan kejuruteraan, krewnya meletakkan kapal bernilai $200 juta ini melalui cabaran untuk menguji keupayaan uniknya.

Kongsikan pengalaman jurutera berdepan cabaran untuk membina landasan kereta api tertinggi di dunia, jurutera mengharungi persekitaran Himalaya yang mematikan dan suhu di bawah sifarnya. Sistem kereta api canggih menghubungkan salah satu bandar yang paling tidak boleh diakses ke dunia di luar ais. Kisahnya dalam tajuk Himalayan Mega Train.


[KREDIT: RTM]












Post a Comment

0 Comments