Hot Posts

6/recent/ticker-posts

PENGEMBARAAN ADAM, KARTUN ANIMASI ISLAMIK


PELBAGAI tajuk animasi kanak-kanak ditayangkan pihak stesen televisyen untuk menghiburkan penonton cilik. Ada yang menonjolkan kisah adiwira, tidak kurang juga mengetengahkan lagu-lagu dan pelbagai versi menarik yang menarik perhatian golongan kanak-kanak.

Seiring dengan tujuan mahu memberikan alternatif lain selain daripada menambah pengetahuan agama menerusi buku-buku agama, RTM menyiarkan animasi kanak-kanak berlatarkan kisah-kisah Nabi menerusi penceritaan watak seorang kanak-kanak bernama Adam yang mengembara menempuhi pelbagai peristiwa tentang Nabi.   



Pengembaraan Adam mengangkat cerita mengenai seorang kanak-kanak bernama Adam yang berusia 12 tahun. Perwatakkan Adam adalah seorang yang gemarkan cabaran, agresif dan sikap ingin tahu.

Dalam satu kejadian, Adam telah jatuh dari sebatang pokok. Apabila tersedar didapati dirinya berada di atas padang pasir yang luas seperti tiada penghujungnya. Di situlah bermulanya pengembaraan Adam bersama Al-Mubaligh menempuhi pelbagai peristiwa.




Antaranya  peristiwa Nabi Nuh dan bahteranya, peristiwa tentang kaum-kaum yang di hapuskan iaitu kaum ‘Ad pada zaman Nabi Hud a.s, Kaum Tsamud zaman Nabi Saleh a.s, kaum Madyan zaman Nabi Syuaib a.s, Bani Sadum zaman Nabi Luth a.s, peristiwa Nabi Ibrahim a.s dibakar dan bagaimana Raja Namrud diseksa, cerita tentang Nabi Musa a.s serta kehancuran Firaun.

Dalam perjalanan pengembaraan itu Adam juga dapat merasakan suatu zaman yang begitu indah dan harmoni iaitu pada zaman Nabi Sulaiman a.s sehinggalah peristiwa tentang kelahiran Nabi Muhammad SAW. 




Perjalanan cerita yang dipaparkan ini akan membawa para penonton kepada kesedaran pengetahuan dan kebenaran tentang perjalanan kehidupan manusia di atas muka bumi ini agar menjadi satu iktibar serta peringatan semasa menjalani kehidupan. 

Ia disusun secara episod mengikut aliran perkembangannya supaya mudah difahami secara keseluruhan. Selain dari itu paparan seni visual dan pergerakan dalam animasi ini amat diambil kira supaya menjadi daya tarikan yang bakal dinikmati oleh segenap lapisan penonton.



Pengembaraan Adam
Episod: 10
Hari: Jumaat & Sabtu
Masa: 10.30 pagi
Saluran: TV1

Post a Comment

0 Comments