19 Dis 2020

NAFAS CINTA KHAI BAHAR, AINA ABDUL



NAMA dua penyanyi berbakat ini sentiasa meniti di bibir peminat dan pencinta muzik tanah air. Berbekalkan karya yang dihasilkan, kedua mereka berjaya mengumpul pengaruh tersendiri.

Bukan sahaja hebat dalam nyanyian, malah Khai Bahar dan Aina Abdul turut mencuri perhatian dalam bidang penciptaan lagu. Boleh dikatakan kebanyakan lagu mereka dihasilkan sendiri sekali gus meletakkan nama mereka sebaris dengan ‘singer-songwriter’ yang lain.

Saling memuji dan mengagumi bakat masing-masing, Khai dan Aina terus merencana projek istimewa sebagai hadiah buat peminat yang sentiasa berharap mereka bakal muncul dalam lagu duet.

Enggan menunggu lama, kesempatan yang ada dimanfaatkan sebaiknya malah ‘lamaran’ Aina untuk berduet disambut baik Khai sehingga terhasilnya lagu Nafas Cinta yang dilancarkan serentak dengan video muzik rasmi pada 18 Disember ini di saluran YouTube Aina Abdul.

Menurut Aina, 27, atau nama sebenarnya Nurul Aina Abdul Ghani, lagu Nafas Cinta dicipta khas bagi memberikan nafas baru dalam muzik mereka berdua yang mana lagu ini ditujukan buat pasangan yang sedang ingin bercinta sehingga melangkah ke alam perkahwinan.

“Lagu ini sangat mencabar, cuma bunyi kedengaran santai. Dari segi kekuatan vokal masih ditonjolkan, tapi kami berbincang dan bersetuju untuk ketengahkan emosi dan perasaan yang relaks dan santai.

“Mesej lagu Nafas Cinta ini sangat berbeza dengan lagu lain yang saya tulis. Lagu ini lebih ‘muda’ dan menyasarkan golongan remaja. Jadi, disebabkan itu saya sangat berharap lagu ini diterima baik dan dekat dengan mereka.

“Secara tidak langsung, apabila mendengar lagu ini mereka akan tersenyum dan gembira selain mengimbas kisah cinta mereka. Sebab ini bukan lagu berat macam sebelumnya. Pendek kata, feel lagu sangat romantis dan sweet,” katanya.

Berkongsi mengenai kerjasama yang terjalin, menurut Aina ia tercetus selepas mereka berduet dengan menyanyikan semula lagu Just Give Me A Reason dan ditayangkan di saluran YouTube masing-masing.

“Saya memang jarang ada contact dengan penyanyi lain. Apabila Khai sudi buat cover di YouTube, saya sangat gembira. Tidak menjangka pula duet kami itu mendapat maklum balas sangat baik daripada peminat kami.

“Kemudian, Khai menjemput saya untuk menyanyi dengannya pada Konsert Minggu Ini Bersama Khai Bahar di RTM. Ketika itu, saya cakap pada pengurus, alang-alang sudah berkenalan kita boleh buat satu lagu. Jadi, saya dan pengurus approach pihak Khai dan dia pun okay.

“Saya terus buat melodi lagu Nafas Cinta dan Khai pun berikan input untuk melengkapkan lagu ini. Jadi, melodi dan lirik lagu ini kami hasilkan bersama,” katanya.

Aina berkata, proses menghasilkan Nafas Cinta dipermudahkan walaupun proses rakaman dijalankan di Seremban, Negeri Sembilan.

“Bagi mencipta keserasian, bukan boleh terus dapat. Disebabkan itu Khai sanggup datang ke Seremban untuk buat proses rakaman. Pertama, Khai datang rakam demo dulu untuk kami belajar dan fahamkan melodi dan maksud lagu. Kali kedua baru buat rakaman sebenar. Jadi, ia ambil masa juga.

“Tapi, Khai sangat membantu dan dia sangat menyokong. Walaupun saya baru, tapi dia sangat merendah diri. Khai tidak kisah kena datang ke Seremban, tapi dia sangat memberikan kerjasama,” katanya.

Sementara itu, Khai, 26, atau nama sebenarnya Muhammad Khairul Baharuddin menyifatkan lagu Nafas Cinta sesuatu yang istimewa buat peminat mereka berdua.

"Macam sebelum ini ramai tertanya-tanya siapa rakan duet terbaru saya. Jadi, apabila projek ini dikongsikan di Instagram, semua tidak sabar menunggu lagu ini. Apa boleh dikatakan, ini adalah adalah hadiah buat peminat yang sentiasa menyokong kerjaya kami.

"Saya berharap lagu ini dapat diterima baik dan boleh pergi lebih jauh. Dalam masa sama, semoga duet saya dan Aina boleh membuatkan anda jatuh cinta dengan lagu ini. Terima kasih kepada semua yang sentiasa memberikan sokongan kepada saya," katanya.

Dalam masa sama, Khai mengakui bertuah dapat berduet dengan Aina selain mengagumi bakat besar dimiliki penyanyi lagu Semalam itu.

“Alhamdulillah, perancangan kami untuk menghasilkan projek ini dipermudahkan. Macam sebelum ini saya pernah berduet dengan Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Siti Nordiana. Kali ini, saya bertuah kerana diberi peluang untuk berduet dengan Aina pula.

"Setiap rakan duet saya mempunyai keistimewaan dan aura masing-masing. Saya melihat setiap tawaran yang datang adalah kesempatan terbaik untuk saya memajukan diri. Bagi saya bekerjasama dengan ramai orang membolehkan saya menimba pengalaman baru," katanya.

Sementara itu, Pengawai Promosi Universal Music Malaysia, Anne Mukhtar berkata, projek lagu Nafas Cinta antara Universal Music Malaysia dan kedua penyanyi itu dianggap pembuka jalan untuk kerjasama pada masa akan datang.

“Pihak Universal Music Malaysia sangat berbesar hati kerana dapat bekerjasama dengan Khai Bahar dan Aina Abdul dalam menjayakan projek ini. Diharap kami dapat berkolaborasi bersama lagi di masa akan datang.

“Pihak kami juga teruja dengan kerjasama ini kerana umum mengetahui Khai dan Aina antara penyanyi muda yang mempunyai kualiti tersendiri selain kelompok peminat yang sentiasa memberikan sokongan.

“Kami juga berharap lagu yang bakal dilancarkan ini mendapat maklum balas positif peminat dan pencinta muzik tempatan,” katanya.

Lagu Nafas Cinta akan dilancarkan di semua platform muzik digital seperti Spotify, iTunes, KKBox, Deezer, Joox, Youtube Music, Channel YouTube dan juga Apple Music dan serentak itu turut ditayangkan video muzik Nafas Cinta pada 18 Disember.

Listen to 'Nafas Cinta': https://umd.lnk.to/nafascinta


[KREDIT: Universal Music Malaysia]

Tiada ulasan:

Catat Komen