Ketahui 8 khasiat buah tembikai


ANDA suka makan tembikai? Nak-nak lagi bila waktu panas mesti bestkan.. Jom kita tengok apa kebaikan dan khasiat yang terdapat pada buah tembikai yang kita mungkin kita tidak ketahui.




1. Baik untuk kesihatan Kardiovaskular & Tulang
Lycopene dalam tembikai sangat penting untuk kesihatan kardiovaskular kerana ia meningkatkan aliran darah melalui vasodilasi (kelonggaran tekanan darah). Lycopene diet (dari makanan seperti tembikai atau tomato) mengurangkan tekanan oksidatif yang biasanya mengurangkan aktiviti osteoblas dan osteoklas (kedua-dua sel tulang utama yang terlibat dalam patogenesis osteoporosis) - ini bermakna tulang yang lebih kuat bagi mereka yang memakan makanan yang kaya dengan lycopene. Tembikai juga kaya dengan potassium yang membantu mengekalkan kalsium dalam tubuh anda, menghasilkan tulang dan sendi yang lebih kuat.



2. Mengurangkan Lemak Badan
Citrulline dalam tembikai dapat mengurangkan pengumpulan lemak dalam sel-sel lemak kita. Citrulline adalah asid amino yang berubah menjadi arginin dengan bantuan dari buah pinggang. 




3. Sokongan Anti-radang & Antioksidan
Tembikai kaya dengan sebatian fenolik seperti flavonoid, karotenoid, dan triterpenoid. Lycopene karotenoid dalam tembikai sangat bermanfaat dalam mengurangkan keradangan dan meneutralkan radikal bebas. Triplepenur cucurbitacin E juga hadir dalam tembikai, yang menyediakan sokongan anti-radang dengan menghalang aktiviti enzim cyclo-oxygenase yang biasanya membawa kepada peningkatan sokongan keradangan. 



4. Sokongan Diuretik & Ginjal
Tembikai adalah diuretik semula jadi yang membantu meningkatkan aliran air kencing, tetapi tidak merosakan ginjal (tidak seperti alkohol dan kafein) yang memudahkan proses pembuangan sisa protien pada buah pinggang sambil menyingkirkan cecair berlebihan.




5. Sokongan Otot & Saraf
Kaya dengan kalium, tembikai adalah elektrolit semula jadi yang hebat dan dengan itu membantu mengawal tindakan saraf dan otot dalam badan kita. Potassium menentukan tahap dan kekerapan penggunaan otot kita, dan mengawal pengujaan saraf di dalam badan kita.



6. Pembentukan alkali
Tembikai mempunyai kesan pembentukan alkali. Memakan banyak makanan berbentuk alkali boleh membantu mengurangkan risiko penyakit yang disebabkan oleh diet asid tinggi iaitu dari pemakanan daging, telur dan tenusu.




7. Meningkatkan Kesihatan Mata
Tembikai adalah sumber karbohidrat beta-karoten  yang ditukar dalam tubuh menjadi vitamin A. Ia membantu menghasilkan pigmen di retina mata yang berkaitan dengan usia dan juga menghalang kebutaan malam. Vitamin A juga mengekalkan kulit yang sihat, gigi, tisu rangka dan lembut, dan membran mukus.




8. Sokongan Imun, Penyembuhan Luka & Mengelakkan Kerosakan Sel
Kandungan vitamin C dalam tembikai amat tinggi. Vitamin C sangat baik untuk meningkatkan sistem imun kita dengan mengekalkan integriti sel-sel redoks dan dengan itu melindungi sel-sel dan DNA kita). Peranan vitamin C juga penting dalam penyembuhan luka. - 7KLIK


[KREDIT SUMBER: livelovefruit.com]

Post a Comment

Previous Post Next Post