Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Ini top 10 lokasi cantik semulajadi di Indonesia


BAGI mereka yang sukakan keindahan alam semulajadi, mungkin boleh usha lokasi-lokasi berikut jika berkesempatan ke Indonesia. 



1. The Tibu Ijo Waterfall, Lombok
Terkenal dengan perairan biru yang jelas, Air Terjun Tibu Ijo adalah kegemaran di kalangan penduduk tempatan dan pelancong. Air terjun ini seperti menjadi ‘permata tersembunyi’ kerana agak kurang dikunjungi kerana tiada tanda arah untuk ke sini, ini termasuk trek yang panjang yang memakan masa berjam-jam dan anda perlu menyeberangi dua sungai untuk sampai ke sana. Tetapi agak berbaloi bila sudah sampai di sini.



2. Orchid Forest Cikole, Bandung
Berjalan ke hutan ini akan membuatkan anda berasa seperti berada di sebuah kampung dongeng. Orchid Hutan Cikole di Bandung mempunyai lebih dari 100 spesis orkid - bahkan ada Klinik Orkid untuk bunga yang'sakit' hebat bukan!. Anda juga boleh bermalam dengan berkhemah di tempat perkhemahan yang ditetapkan.



3. A Hidden Canyon in Bali
Tidak kelihatan seperti di Bali, bukan? pemandangan tersembunyi ini terletak di Gianyar, dan mungkin agak sukar untuk dijumpai jika anda tidak mempunyai pemandu tempatan. Anda akan mengembara dari Kampung Guwang ke Kuil Beji Guwang, di mana anda boleh menemui kolam suci dan juga 'terapi ikan' percuma. 



4. 6a
Juga dikenali sebagai 'White Crater', Dolok Tinggi Raja adalah mata air panas asli dengan himpunan batu kapur putih. Warna salji putih dari himpunan batu kapur adalah hasil daripada timbunan kalsium karbonat yang tersisa selepas aliran air panas melalui batuan. Oleh kerana suhu air boleh mencapai setinggi 90 ° C, anda tidak dibenarkan berenang di dalamnya. Penduduk tempatan juga memanggil tempat 'Salji Haba' kerana wap yang dihasilkannya.



5. Buluh Cina Tourist Village, Pekanbaru
Kampung Buluh Cina terletak dalam hutan hujan tropika, di mana pelancong boleh melawat dan juga berkenalan dengan orang dari dua puak penduduk tempatan. Penduduk kampung disini adalah nelayan mahir yang masih menggunakan kaedah penangkapan tradisional, dan mereka juga membina bot mereka sendiri. Jika anda datang pada bulan Oktober anda mungkin dapat melihat perlumbaan bot naga tahunan mereka!



6. Embun Waterfall, Palembang
Air terjun yang unik ini mempunyai tiga 'aliran' air yang turun dari puncak tebing. Airnya agak cetek, jadi anda dengan mudah boleh berjalan menuju ke air terjun untuk menikmatinya. Anda juga boleh menemui banyak makanan jalanan yang dijual berhampiran, seperti kudapan tempatan dan juga siput panggang!



7. Taman Wisata Alam Mangrove, Jakarta
Hutan bakau di Taman Wisata Alam Angke Kapuk adalah tempat yang bagus untuk pencinta alam. Terdapat banyak cara untuk meneroka hutan ini anda boleh berjalan kaki santai di sepanjang laluan alam semula jadi mereka, atau menyewa kanu dan meneroka melalui sungai. Mereka yang ingin bermalam juga boleh menyewa kotej di taman ini.



8. Goa Jomblang, Yogyakarta
Jurugambar suka menangkap gambar cahaya matahari bersinar melalui bumbung gua di Goa Jomblang ini. Gua ini dihubungkan dengan bilik-bilik lain di dalam sistem gua Gunung Kidul, yang terbentuk oleh air hujan dan sungai bawah tanah yang biasa mengalir melalui ribuan tahun yang lalu. Kedalam gua ini adalah  50 meter, jadi anda perlu diturunkan ke dalamnya dengan tali.



9. Brown Canyon, Semarang
Canyon Brown Semarang adalah sisa-sisa kubu lama berhampiran dengan bandar. Aktiviti perlombongan telah meninggalkan kawasan itu seperti lembah yang berada di Arizona dan Utah, yang sangat cantik untuk di rakam oleh peminat fotografi. 



10. Apparalang Cliff, Makkasar
Anda cukup berani?, sekiranya anda dating ke sini anda boleh pergi ke kawasan menyelam tebing di Apparalang. Kecantikan air lautnya yang biru kristal; dan anda hanya boleh menuju ke dermaga untuk melihat pemandangan dekat air yang jelas. Apparalang boleh diakses melalui pengangkutan awam dari bandar, tetapi lebih baik untuk menyewa kereta persendirian untuk membawa anda ke sana.


[KREDIT SUMBER: Says.com]

Post a Comment

0 Comments