Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Top 5 tumbuhan dalam rumah terbaik untuk anda!


JOM kita tengok 5 tumbuhan akan membantu meningkatkan mood anda dan juga dapat menyaring bahan pencemar udara, serta juga dipercayai dapat mengatasi mood kesedihan anda.



Peace Lily
Ia adalah tumbuhan yang mudah dijaga dan menghasilkan bunga putih yang cantik. Pokok ini membantu detoksifikasi udara benzena, formaldehid, trichlorethylene, dan ammonia. Letak tumbuhan ini di dalam bilik di mana anda menghabiskan sebahagian besar masa anda  seperti bilik tidur atau ruang tamu supaya anda boleh mendapat manfaat daripada kuasa pemusnahan toksinnya. Untuk pertumbuhan dengan baik, ia perlu disiramkan setiap minggu untuk menggalakkan bunga muncul dan berkembang.



Spider Plant
Salah satu tumbuh-tumbuhan dalaman yang paling popular, tumbuh ini bukan sahaja kelihatan hebat, tetapi sangat baik untuk menyerap kulat dan alga dari udara. Mereka juga berkesan dalam memerangi pencemar seperti benzena, formaldehid, karbon monoksida dan xylene. Jika anda mempunyai kawasan kelembapan yang sangat tinggi di rumah, pokok ini akan berfungsi dengan baik untuk mengurangkan pertumbuhan kulat dan alga. Tumbuhan ini hidup dengan baik dengan tanah yang tidak terlalu lembap, dan cahaya yang redup. 




Philodendron
Tumbuhan berbentuk hati ini agak popular, memandangkan ia mudah dijaga dan boleh tumbuh subur sebagai hiasan. Tumbuhan ini sangat baik menyerap xilena, bahan kimia yang biasa digunakan dalam cat dinding dan bekalan pembersihan. Ia  juga baik untuk menyerap tahap formaldehid yang tinggi dari udara. Tumbuhan ini memerlukan tempat yang banyak cahaya matahari yang terang dan tidak langsung. Jangan terlalu kerap menyiram, anda hanya perlu menyiram apabila lapisan atas tanah mula kering.


English Ivy
Pokok ini bukan sahaja menyenangkan mata, tetapi ia amat berguna dalam menghapuskan zarah-zarah halus bawaan udara. Ia juga bagus untuk rumah yang mempunyai perokok, kerana ia mempunyai keupayaan untuk menyerap karsinogen dari asap rokok. Tumbuhan ini tidak memerlukan banyak penyelenggaraan, tetapi pastikan anda jauhinya dari kucing dan anjing anda, kerana ia beracun kepada mereka!


Boston Fern
Ianya amat hebat untuk menapis udara. Malah, boleh menapis sehingga 1863 toksin setiap jam, hebat bukan! Tumbuhan ini memerlukan tempat yang sejuk dengan kelembapan tinggi dan cahaya tidak langsung. Jika anda tinggal di kawasan yang sangat kering, pastikan untuk menyediakan kelembapan tambahan untuk mereka, terutamanya pada musim sejuk.

Post a Comment

0 Comments