11 Ogo 2018

KETIKA MASA TERHENTI, KONFLIK SUAMI BERPOLIGAMI


SEORANG lelaki baharu sahaja mendirikan rumah tangga dengan isteri kedua meskipun kehidupan dengan isteri pertama sangat bahagia dan dikurniakan dua orang cahaya mata. Isteri kedua sangat mencemburui kemesraan yang terjalin antara suaminya dengan isteri pertama sehingga dia mula menimbulkan masalah kepada suaminya sendiri.

Kisah yang berlaku dalam realiti kehidupan seharian masyarakat kita ini melatari drama bersiri terbaharu disiarkan RTM bertajuk Ketika Masa Terhenti yang mula bersiaran pada 12 Ogos ini, setiap Jumaat hingga Ahad, pukul 7.00 malam mengisi slot Widuri di TV1.  

Karya 13 episod arahan Khalid Nadzri yang dihasilkan naskhah skripnya oleh Siti Jasmina Ibrahim ini menampilkan lakonan mantap Arja Lee, Jue Aziz, Julia Ziegler, Qazem Nor, Nik Adam Mika dan Farzana Latiff.

Kisahnya berkembang dengan watak Hairie lakonan Arja Lee merupakan usahawan berjaya yang menjalani kehidupan dengan dua orang isterinya yang tersayang. Isteri pertama Hairie, Hawa (Jue Aziz) adalah ketua chef di sebuah kafe eksklusif di Kuala Lumpur. 




Mereka di kurniakan dua orang cahaya mata iaitu Zahra dan Irfan. Manakala isteri kedua Hairie, Haizie (Julia Ziegler) merupakan seorang pramugari. Hawa menerima baik Haizie sebagai madunya namun, perasaan cemburu Haizie sering timbul dan mengganggu emosinya. Dia berusaha untuk menjadi lebih tenang agar kehidupannya suami isteri dapat berjalan dengan aman dan bahagia.

Permulaan cerita menonjolkan Haizie cemburu dengan madunya Hawa. Pelbagai cara digunakan oleh Haizie untuk menyakiti Hawa sedangkan madunya itu melayan dia dengan baik sekali. Haizie melayan Hawa dengan teruk sekali dan memfitnah madunya tersebut membuatkan Hairie marah kepada Hawa. 

Haizie sebenarnya tidak sakit dan hanya berbuat demikian kerana ingin mencuri masa Hairie bersama Hawa dan anak-anaknya.

Satu hari, selepas Haizie kembali ke Kuala Lumpur, dia mendapati suaminya berada di rumah Hawa. Haizie mengamuk dan memaksa Hairie pulang ke rumahnya. Hairie mula berang lalu membawa diri balik ke rumah isteri keduanya itu.

Malangnya Hairie kemalangan jalan raya kerana fikirannya berkecamuk dengan bermacam-macam masalah yang di timbulkan oleh Haizie. Semasa di hospital, doktor memberitahu Hawa bahawa keadaan suaminya agak kritikal dan perlu di tempatkan di bilik Kawalan Rapi (ICU). 




Hawa cukup bimbang dengan keadaan suaminya. Namun sebaliknya Haizie pula tidak ambil kisah dan pulang ke rumah. Tindakannya menimbulkan kemarahan Puan Syarifah Maznah.

Keluarga Hairie berduka kerana Hairie masih belum sedar dari koma. Hawa pula tidak jemu-jemu menemani suaminya di hospital. Iqbal, sepupu Hairie juga turut bersama-sama bergilir menjaga Hairie di hospital. 

Haizie pula telah menyembunyikan diri kerana telah berasa malu dan segan selepas dirinya di marahai oleh Puan Syarifah Maznah. Disebabkan risau, Iqbal telah mengubah seorang penyiasat untuk mengenalpasti dimanakah menghilangnya Haizie. 

Syarikat perniagaan Puan Syarifah Maznah telah di sabotaj oleh sebuah syarikat lain yang telah cuba untuk merampas perjanjian pembelian sewabeli tanah di Jakarta Indonesia untuk membuka kafe mereka. Iqbal dan Hawa telah berusaha untuk mencari siapakah dalang dalam melakukan kerja kotor seperti itu. 

Aina, pekerja di kafe Hawa telah membuat siasatan dan mendapati syarikat yang cuba mencantas rundingan mereka adalah milik kepada seorang ahli perniagaan tersohor di Malaysia, Tan Sri Saifuddin yang juga merupakan rakan baik Puan Syarifah Maznah. Apa yang menjadi persoalan adalah mengapakah Tan Sri sanggup mencantas perniagaan sahabat baiknya sendiri?




Hairie sedar dari komanya. Walau bagaimanapun, masalah lain muncul apabila Hairie hanya boleh mengingat ibunya dan Iqbal sahaja. Isterinya Hawa terkilan namun terpaksa memahami keadaan suaminya itu. Hairie tidak dapat menerima yang dia mempunyai isteri. Dia melayan Hawa dengan kasar dan seperti orang asing. Anak-anak Hairie, Zehra dan Irfan juga tidak dilayan. 

Hairie kemudiannya dibenarkan pulang ke rumah. Selang beberapa hari, Haizie kembali ke Malaysia selepas bertugas di Sydney. Haizie sangat gembira selepas mengetahui suaminya telah sedar dari koma. Namun, nasib masih tidak menyebelahi Haizie apabila Hairie juga tidak mengenalinya.

Ingatan Hairie masih belum pulih. Hairie hanya mengingati Ain, bekas kekasihnya sejak zaman sekolah yang kini menjadi guru sekolah Zahra. Keluarga Hairie meminta jasa baik Ain mengembalikan ingatan Hairie terhadap keluarga terutama isteri dan anak-anaknya.

Ain dalam dilema kerana tunangnya, Khalid cemburu dia rapat dengan Hairie. Sedangkan niatnya hanya mahu membantu Hawa yang sangat menyayangi suaminya itu. Begitu juga bagi menolong Zahra, anak muridnya mengembalikan saat manis keluarga bahagia itu.

Lalu apakah kesudahannya? Adakah Hairie dapat mengingat semula? Bagaimana pula dengan Haizie yang mula menerima hakikat sayang Hairie terhadap Hawa dan anak-anaknya tidak dapat mengatasi segala-galanya?



Ketika Masa Terhenti
Bahasa: Melayu
Episod: 13   
Hari: Setiap Jumaat hingga Ahad
Masa: 7.00 malam 
Saluran: TV1 
Skrip: Siti Jasmina Ibrahim
Arahan: Khalis Nadzri
Pelakon: Arja Lee, Jue Aziz, Julia Ziegler, Qazem Nor, Nik Adam Mika, Farzana Latiff



[KREDIT: RTM]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan