26 Feb 2017

GELAP YANG TERANG, ASHRAF MUSLIM DAN PUTERI SARAH


MAN, seorang jurufoto profesional yang mahir dalam fotografi jalanan, mengabadikan manusia dan kehidupan mereka. Gambar-gambarnya banyak memenangi anugerah selain menjadi rujukan.

Sedang dia berada di kemuncaknya, dia menghidap sejenis penyakit mata (Renetitis Pigmentosa) dan menjadi buta. Dia kehilangan penglihatan, minat, dan semua keindahan di sekelilingnya. Paling menyiksakan, apabila dia tidak lagi dapat melihat anaknya, Ikmal membesar di depan matanya. Dia menjadi sugul dan mula menyendiri.

Rakan baiknya Tam, sentiasa memberinya semangat untuk naik kembali. Bekas isterinya, Suraya juga teguh memberikannya semangat untuk berjuang. Tetapi semuanya sia-sia.




Sehinggalah kehadiran pelajar kolej, Nad, yang berminat tentang fotografi, telah meminta Man untuk mengajarnya, walaupun dia tahu mustahil untuk Man yang sudah menjadi buta. Kesungguhan Nad telah membuat Man berfikir kembali tentang penyakitnya, seterusnya membuka persepsinya untuk melihat dengan mata hati.

Man kembali mengambil gambar. Berbekalkan memori dan pengalamannya sebelum menjadi buta, dia gunakan untuk menghasilkan satu art-work fotografi yang avant-garde. Man kembali semula ke bidang fotografi yang dicintainya. Namun apakah cabaran yang dilaluinya?



Gelap Yang Terang
Tarikh Siaran: 3 Mac 2017
Hari: Jumaat
Masa: 2.00 Petang
Saluran: TV2 
Pelakon: Ashraf Muslim, Fikhree Bakar, Puteri Sarah Liyana, Sharisa Haris, Erynne Erynna, Azzahra Ahmad dan Gen Darwish. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan