6 Jan 2017

PENCARIAN RAJA MEMANCING


TIGA orang pemancing terdiri daripada nelayan yang bersungguh-sungguh daripada tiga kawasan yang berbeza bertanding untuk menentukan siapa yang bergelar Raja Fisher daripada mereka semua. Mereka melakukan perjalanan beratus-ratus batu di seluruh Amerika Utara, dari tepi kawasan tropika di tengah-tengah Tundra, mencari beberapa ikan yang paling menarik dijumpai di perairan ini. 

Mereka adalah Wes dari Scotland, Guy dari Botswana dan Mark dari Mauritius bertempur dalam dunia tangkapan paling terkenal, termasuk legenda Tiger Fish, Blue Marlin dan Salmon Atlantik terkenal. 

Mereka berdepan situasi sukar, dan situasi itu membuatkan tahap kemarahan masing-masing meningkat antara Guy dan Wes, namun mereka semua tetap tenang demi merangkul kemenangan dalam pertandingan.

Sepanjang sejam bersiaran setiap episod, penonton dapat menyaksikan gelagat tiga nelayan dari tiga negara yang berbeza, ghairah untuk merebut gelaran 'King Fisher' yang sebenar. Dalam pertembungan ini memperlihatkan gaya memancing dan budaya budak Australia Outback, Shane mengambil OZ, Thailand 'Bangkok Hooker' dan UKS Barbel King Jason. 

Persaingan ini tidak hanya berdasarkan kepada kejayaan menangkap ikan yang paling banyak tetapi juga siapa yang berjaya menangkap paling besar. Ia juga berkenaan siapa yang menjadi hos perjalanan memancing dengan markah untuk kedua-dua ikan yang ditangkap dan keseluruhan pengalaman menyumbang kepada skor akhir. 

Dalam episod ini tiga disiplin memancing yang berbeza bertembung dalam pertandingan memancing sebenar: mengumpan memancing di Australia, memancing secara tertutup di Thailand dan memancing umpan di UK.

Dalam episod ini, semua-Kanada Kevin, jet-bot, hoki-pro dari British Columbia mengambil bahagian, seorang Amerika santai yang tinggal di Amazon dan Sean, panduan memancing ultra-persaingan dari pantai selatan England. Di Kanada mereka memancing perkasa, sturgeon prasejarah, di Amazon mereka memburu siakap merak, salah satu sukan bagi pejuang pemancing yang paling ganas dan di pantai selatan England mereka melemparkan joran-joran mereka untuk setiap spesis air masin. 




Mereka turut mengutip pengalaman memancing lodge di tebing Sungai Fraser di Kanada mengatasi suasana parti Amazon Brazil dan bagaimana mereka sekali lagi berdepan Dorset Inggeris yang hangat? 

Nelayan menganugerahkan satu sama lain markah tambahan untuk pengalaman keseluruhan mereka menyediakan kemudahan ketika berada di wilayah asal mereka, perkara ini ditambah kepada skor memancing mereka dan akhirnya, seseorang itu dinobatkan, King Fisher. 

Pertempuran adalah perjuangan keras secara keseluruhan dan sekaligus membuatkan penonton cuba meneka dengan tepat sehingga akhir.

Mereka mempunyai Pete; alat obses Carp Fisherman dari UK, Steve, panduan memancing ultra-persaingan dari Key West, Florida dan Ralph, seorang pakar memancing Kayak dari Costa Rica. Di UK, tiga pemancing bertahan selama 24-jam memancing Carp marathon, berkhemah di musim sejuk. 

Di Key West ia dibawa di dalam sebuah adrenalin diisi menaiki bot untuk melakukan peperangan dengan pelbagai jenis ikan air masin, termasuk Permit dan Ikan Aruan Tasek. Di Costa Rica, mereka berada di luar untuk mendekati secara lebih dekat lagi Roosterfish. 

Dalam episod seterusnya gelaran King Fisher dipertaruhkan kepada pemancing yang bertarung dalam Seychelles, Sepanyol dan Itali. Memancing untuk ikan selar yang besar di Lautan Hindi, pihak Stephan berfungsi untuk membawa tetamunya pemangsa dari dalam. 

Pusingan kedua adalah lebih tenang tetapan terbang-nelayan di Pyrenees Sepanyol. Musim sejuk tetapi Trout berada di luar memastikan jika nelayan dapat menguasai teknik dan menyejukkan mereka. Semuanya berakhir dengan Robertos pusingan ketiga di Itali. Di situ berlaku kegilaan terhadap ikan siakap dengan liku-liku dan pertempuran pahit hingga ke akhir.

Dari Atlantik Utara spesies untuk memancing ikan bass di tasik rahsia di California, akhirnya berakhir dengan Halibut memancing di lautan Alaska. Tetapi ia tidak hanya untuk menobatkan nelayan yang menangkap paling banyak tetapi juga menangkap ikan terbesar. 

Ia juga berkenaan siapa yang menjadi tuan rumah tempat memancing tersebut dengan tanda dianugerahkan kedua-dua ikan yang ditangkap dan keseluruhan pengalaman. 



King Fishers
Hari: Isnin-Khamis
Masa: 1.30 petang
Saluran: TV1 (Slot World Watch)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan